Utveckla er organisations kommunikationsmognad

En hög kommunikationsmognad i en organisation innebär att det finns en god förståelse för kommunikationens värde hos chefer och medarbetare, och att den förståelsen omsätts i praktiken för att nå verksamhetens mål.

Organisationer som utvecklat en hög kommunikationsmognad har även en god arbetsmiljö och förmåga till förändring.

Vilken mognadsnivå har din organisation?

Kommunikationen i en organisation påverkar hur väl ledarskapet fungerar, medarbetarnas engagemang, avdelningars effektivitet och organisationens förmåga till förändring.

Forskning visar dessutom att kommunikationen hör samman med medarbetares sjukfrånvaro och organisationens personalomsättning.

Kommunikationen med intressenter i omvärlden bidrar till att bygga organisationens förtroende, kvalitet och attraktivitet.

Kommunikationsmognaden är ofta outvecklad

Det är enkelt att säga att det är viktigt med kommunikation, men svårare att få kommunikationen att fungera bra i en organisation.

Bristande kommunikation mellan chefer och medarbetare och i arbetsgrupper kan leda till att beslut aldrig blir genomförda, eller att allvarliga problem inte kommer till ledningens kännedom.

Det finns många exempel på det i historien. 

Kommunikationen är helt avgörande för att möta kraven i en föränderlig omvärld karakteriserad av stora och svåra utmaningar inte minst när det gäller miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.

När kommunikationen är outvecklad blir det svårare att hänga med i och förstå vad som händer genom omvärldsbevakning och kunskapsöverföringen blir sämre. Därigenom försvåras möjligheterna att utveckla verksamheten i relation till miljömässiga krav i omvärlden och hos viktiga intressenter.

Bristande kommunikationskompetens kan helt enkelt leda till att organisationen inte har förmåga att ställa om i den takt som krävs för att vara framgångsrik.

Kommunikationens värde går att visa och utveckla 

Det finns mycket forskning som visar kommunikationens värde för att skapa väl fungerande organisationer med god förändringsförmåga.

Forskningen om kommunikativt ledarskap visar exempelvis att chefer som i högre utsträckning har dialog och lyssnar på sina medarbetare bidrar till att stärka medarbetarnas förmåga att ta egna initiativ och lösa problem, de nöjer sig inte med att övertyga medarbetarna i syfte att skapa ökat engagemang för de egna lösningarna.

Ett exempel på en organisation med hög kommunikationsmognad är koncernen AB Volvo som sedan 1990-talet arbetat med att utveckla sin kommunikation och sett effekterna av att mäta CLI, Communicative Leadership Index.

Dotterbolaget Volvo Group Trucks Operations har under 2018 gjort en historiskt unik strategisk satsning att utbilda alla chefer i kommunikation, och utveckla sin kommunikationsmognad till en högre nivå för att kunna driva den globala organisationen som arbetar med ständiga förbättringar när det gäller kvalitet, säkerhet och hållbarhet.

Hur kan du utveckla din organisations kommunikationsmognad?

Steg 1 — Mätning

Det första steget är att undersöka nuläget i din organisation.

Hur är förståelsen av kommunikationens värde?
Hur fungerar er kommunikation i praktiken?
Vilka kompetensbehov har chefer och medarbetare?

Det finns idag många typer av medarbetarundersökningar som används i organisationer som innehåller en eller några kommunikationsfrågor. Om din organisation redan gjort en medarbetarundersökning går det att analysera resultatet av de kommunikationsfrågor som finns med.

Du kan också använda dig av vårt nyutvecklade KIX Kommunikationsindex, ett digitalt verktyg som mäter kommunikationsmognad baserat på den senaste kommunikationsforskningen.

Steg 2 — Strategier utifrån behov

Nästa steg blir att ta fram strategier för att utveckla den interna, externa och strategiska kommunikationen utifrån de behov som kommer fram i analysen av resultatet.

Vilka är de största behoven och viktigaste målgrupperna?
Finns det delar av organisationen som är mer utvecklade än andra och kan inspirera med goda exempel?
Vilka mål strävar ni efter när det gäller utvecklingen av kommunikationsmognad?

I det här steget kan det vara värdefullt att använda sig av ett bollplank och ta råd av en utomstående med lång erfarenhet av verksamhetsutveckling inom kommunikation.

Steg 3 — Organisationsutveckling

Det tredje steget är att genomföra konkreta insatser för att utveckla kommunikationen inom organisationen. Det kan vara workshops, specifika utbildningssatsningar, utveckling av bättre processer eller implementering av nya kommunikationsverktyg.

När det gått en tid är det intressant att utvärdera resultatet, och se hur din organisation utvecklat sin kommunikationsmognad. Det blir ännu mer intressant att relatera kommunikationsresultaten till organisationens övergripande mål och visa på kommunikationens värde för organisationen.

Lästips

Läs mer om kommunikationsmognad här.

Föregående
Föregående

Andrea Jovell: “En gång kommunikatör, alltid kommunikatör!”